Avonturiers van de Amsterdam-Dakar Challenge

Elk jaar zwaaien de bestuursleden van de stichting hun teams enthousiast uit bij de start van de tocht. In 2019 ging oprichter en bestuurslid van de stichting Franka Mes zelf de uitdaging aan. Samen met Miranda Viguurs uit ’s-Hertogenbosch stapte zij op 2 november in een knaloranje barrel, een Subaru Impreza, om de rit te wagen. Ze begonnen de barreltocht van zo’n 7000 kilometer .

Een trip van Amsterdam, via Marokko, Sahara , Mauritanië, Senegal naar Gambia. De eerste 2.664 km naar het zuidelijkste puntje van Spanje waren een ‘easy-ride’. Vanaf Marokko werd het spannender en was het een echte beproeving voor de auto’s en de teams. Via Mauritanië, bereikten zij uiteindelijk Dakar, Senegal. De uiteindelijke finish was Banjul, de hoofdstad van Gambia, waar hun barrel onder de hamer ging voor het goede doel, de Hand to Hand Kairaba school en “Girls Can Do Anything”.

Barrels & Bazen

87454019_4044796882200951_8944370274111848448_n.jpg

Twee keer per jaar wordt de Amsterdam Dakar Challenge gereden. Voor onze stichting beginnen veelal meerdere teams aan dit grote avontuur. Elk team bestaat dan uit twee of meerdere Hand to Hand helden die met beperkte middelen een woestijnwaardig voertuig aan de start weten te krijgen. De Belgische grens vormt vanaf het startpunt in Amsterdam nog weinig obstakels. De sfeer en spirit is dan buitengewoon goed te noemen bij het deelnemend publiek. Een rit van 7 duizend kilometer. De rit door Europa met verharde wegen en goed geoutilleerde benzine stations, is natuurlijk een bescheiden warmlopertje voor de echte ontberingen in Marokko, Mauretanië, de Sahara en Senegal. Via Dakar door naar de goede doelen van onze stichting in The Gambia. Maar zullen gebrekkige voertuigen en goede vriendschappen overeind blijven en zullen ze de eindstreep halen?

Donaties goed besteed

De deelname aan de Rally heeft voor Hand to Hand al voor vele euro’s aan donaties gezorgd. Deze donaties zijn direct ten goede gekomen aan de volgende projecten:

U kunt de ADC teams en onze stichting nog steeds een zetje in de rug geven. Alle donaties inclusief de opbrengst van de deelnemende voertuigen zullen ten goede komen aan onze projecten in Gambia.

Wat is de Amsterdam-Dakar Challenge ?

De Amsterdam-Dakar Challenge is een rally die start in Amsterdam en eindigt in Banjul, met een tussenstop in Dakar. De eerste editie van de jaarlijkse race werd gehouden in 2004. Zoals de naam doet vermoeden, is Amsterdam-Dakar geïnspireerd door de beroemde, barre woestijntocht Paris-Dakar, maar dan zonder dure auto’s, begeleidende helikopters, of mediacircus. De opzet is simpel: met een oude auto ter waarde van hoogstens € 500 de Sahara doorkruisen om te eindigen in West-Afrika. Daar aangekomen worden de auto’s geveild en schenken de deelnemers de opbrengst van hun “barrel” aan een lokaal goed doel. De rally is geen wedstrijd en zodoende is er ook geen einduitslag. De enige prijs die een team kan winnen, is een zo hoog mogelijk bedrag voor het goede doel. Het idee is overgewaaid vanuit Engeland, waar de Plymouth–Dakar rally voor het eerst in 2003 verreden werd. Arthur Verheijen was na deze race zo enthousiast dat hij het fenomeen in Nederland lanceerde: de Amsterdam-Dakar rally was geboren. Bij de Amsterdam-Dakar Challenge wordt een hoge mate van zelfredzaamheid van de deelnemers verwacht. De organisatie regelt allerlei dingen voor de rallyrijders, zoals een ontmoetingsdag 'Barreldag', kortingen op visakosten en kleding, maar het uitgangspunt is dat elke deelnemer verantwoordelijk is voor het eigen welzijn. Er is geen bezemwagen en de totale afstand is ongeveer 7 duizen km. De deelnemers kunnen uit een door de organisatie vastgestelde lijst een goed doel uitkiezen. De route van Amsterdam-Dakar voert door Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Marokko, Mauritanië, Senegal en Gambia.

Het is een geweldig mooi avontuur en een echte aanrader! Laat je meiden- of jongensdroom uitkomen en ga deze uitdaging aan en kies stichting Hand to Hand als jouw goede doel waarvoor je gaat rijden. Deze reis is echt een cadeau aan jezelf en je ondersteunt er tevens onze projecten in Gambia mee!

Ben je zelf enthousiast geworden om mee te doen? Neem ook dan contact op met Rob de Winter (0622011950) of Franka Mes (0612526543), stuur ons een email, of vul de contact formulier hieronder!

Contact Formulier

Vorige