Kay's Nursery School

Stichting Hand to Hand heeft Kay's Nursery school in Sanschaba ondersteund. De scholen in Gambia zijn nauwelijks te vergelijken met scholen in Nederland.

plaatje6.jpg

De school was gevestigd in een gehuurd woonhuisje dat bestond uit twee kleine kamertjes. Geen ramen, geen elektriciteit, geen stromend water. Geen toilet maar een gat in de grond. Geen bureautjes, maar met z'n allen naast elkaar op een bankje. Geen schoolboeken en schriften maar een schoolbord en losse blaadjes. Geen speelplaats met speeltoestellen, geen speelgoed.

Omdat voor de kinderen uit arme gezinnen geen schoolgeld werd gevraagd was er dikwijls geen loon voor de onderwijzers of kon de huur van het schooltje niet worden betaald. In de beginperiode zaten er 40 kinderen op school. Er is door de stichting een nieuw lokaal en toiletten bijgebouwd. De stichting heeft gezorgd voor betaling van de lonen voor de onderwijzers en de kosten voor het in stand houden van dit schooltje. Daarnaast heeft de stichting gezorgd voor meubilair, boeken, schriften, potloden, EHBO spullen, nieuwe schooluniformen, sportmogelijkheden, en shirts voor een voetbalteam! In september 2008 telde de school meer dan 100 leerlingen. Medio 2008 heeft Stichting Hand to Hand deze school overgedragen aan een plaatselijke organisatie.

Ongeveer 65% van de bevolking is analfabeet

Het is belangrijk dat jongeren en volwassenen leren lezen, schrijven en rekenen. De animo onder deze bevolkingsgroep is groot maar mogelijkheden zijn er momenteel niet. De stichting heeft in Yuna en Kanuma scholen gebouwd welke ook toegangelijk zijn voor jongeren en volwassenen. Hierdoor hebben zij nu de mogelijkheidheid om te werken aan hun toekomt. Lezen, schrijven, rekenen en een vak leren, dè basis voor een betere toekomst.

Omdat de stelling van de stichting is "geen scholing, geen toekomst" bouwt en ondersteunt het meerdere scholen. Wilt u ook doneren voor de verdere ontwikkeling van de scholen!? Elk bedrag hoe klein dan ook is van harte welkom en brengt kinderen, jongeren en volwassenen dichter bij goed onderwijs en een waardig.

Kanuma Cultural & Art Center

Timmerwerkplaats