Kanuma Cultural & Art Center

kanuma batik.jpg

Aan de noordzijde van de Gambia rivier in het plaatsje Kanuma, heeft de stichting in samenwerking met een een groep jongeren een Cultural Art center opgezet. Het centrum heeft als doel om de traditionele Gambiaanse Kunst en Cultuur voort te laten leven voor zowel de Gambiaan als voor de toerist. Naast “dagbezoek” wil men de toerist ook de mogelijkheid bieden om te overnachten en deel te nemen aan de diverse workshops. Tijdens deze workshops krijgt men de gelegenheid om zelf te koken, muziek, kunstwerken en kleding te maken volgens de eeuwen oude tradities en technieken. Toen de stichting met deze jongeren in aanraking kwam was er geen geld voor de juiste materialen en werd er druk gebouwd en gewerkt met de materialen die de natuur hen gaf. Maar er was meer nodig dan alleen dit initiatief en het enorme enthousiasme en inzet waarmee deze jongeren aan het werk waren.

Wat is inmiddels gerealiseerd

Dankzij de hulp van de stichting is hiervoor een stuk land verkregen en ommuurd. Dit bleek een enorme klus te zijn. De muur was nodig omdat beesten de bestaande natuurlijke omheining omver liepen en alles vernielden en opvraten wat ze op hun pad tegenkwamen. De muur bleek een project op zich! De lengte van de muur behelst bijna een kilometer en deze moet ook nog een bepaalde hoogte hebben om daadwerkelijk een goede bescherming te kunnen bieden. Iedere steen wordt met de hand gemaakt en vervolgens in de zon gedroogd voordat het verwerkt kan worden. Een zeer arbeidsintensieve en tijdrovende klus!

Ook zijn er door de stichting waterputten, een borehole met watertank aangelegd en zijn er fruitbomen, planten en zaaigoed aangeschaft. Het project is in ontwikkeling maar maakt nu al een onderdeel uit van de voedsel-voorziening voor het dorp Kanuma. Vele vrouwen hebben er nu een groentetuin. Zij gebruiken de oogst voor hun gezin en voor de verkoop. Naar draagkracht staan zij een gedeelte van de opbrengsten af aan het Art Centre.

Alle faciliteiten zijn aanwezig om van dit project een succes te maken, dit ligt nu in de handen van de plaatselijk bevolking. In november 2009 is dan ook de beslissing genomen dat de stichting een 'stapje terug' doet. Met de opbrengsten van de verkoop van kunst en eerder genoemde activiteiten wordt het center verder uitgebouwd. Ook wordt door het center de school onderhouden en voorzien van de benodigde lesmaterialen.

Omdat één van de stellingen van Stichting Hand to Hand is “geen scholing, geen toekomst” is er ook hier voor de plaatselijke bevolking de mogelijkheid gecreëerd om te leren lezen, schrijven, en rekenen. Ook kan men zich hier oude ambachten meester maken én een vak leren.

Werk met ons mee aan een betere toekomst, een betere toekomst voor iedereen. Aarzel niet en draag een steentje bij aan de diverse ontwikkelingsprojecten van Stichting Hand to Hand.

Training Center "The Young Ones"

Kay's Nursery School