Karaiba School in Yuna

De stelling is "geen scholing, geen toekomst" . Daarom is onze hoogste prioriteit dan ook het waarborgen van de continuïteit van de Hand to Hand Kairaba school en het verzorgen van goed onderwijs voor 150 kinderen. Juist in de kinderjaren wordt de basis gelegd voor een betere toekomst daarom richt dit project zich op motivering en goede scholing voor meisjes en jongens op de nursery en primary school. Immers als zij van jongs af aan naar school gaan, kunnen zij zichzelf beter ontwikkelen en hebben meer kans op een betere toekomst.

Yuna is een arm dorp waar de meeste volwassenen analfabeet zijn. De Stichting Hand to Hand heeft daar in overleg met de Alkalo en de dorpsraad in 2007 een school gebouwd in samenwerking met vele sponsors (o.a. Wilde Ganzen, en Amsterdam Dakar Challenge). Deze school was destijds (en is nog steeds) bedoeld voor onderwijs aan kinderen van 3 tot 7 jaar  en volwassenen.  In eerste instantie was het al moeizaam om  de ouders in het dorp te overtuigen dat scholing noodzakelijk was voor een betere toekomst voor hun kinderen. Zij zagen hier de noodzaak niet van in. Zij hadden immers ook geen scholing gehad, waarom zouden hun kinderen dat dan wel nodig hebben!?  De kinderen kwamen dan ook maar mondjesmaat naar school.  De leraren zijn toen op huisbezoek gegaan en hebben in de school veel bijeenkomsten en activiteiten voor de ouders  georganiseerd . Dankzij hun onuitputtelijke inzet is de school niet aleen uitgegroeid tot een van de beste Nursery schools uit de omgeving maar zijn we in 2015 ook nog eens gestart met een primary school. Jaarlijks krijgen er nu rond de 150 kinderen onderwijs.

In 2011 hebben studenten van de schilderschool uit Den Bosch samen met de studenten van het Skill & Trainingscenter The Young Ones de school opnieuw geschilderd.

Kippenfarm

Tijdens ons bezoek hebben de ouders ons uitgenodigd voor een gesprek. Hierin gaven zij te kennen dat zij nu hebben gezien dat scholing een groot verschil uitmaakt voor de ontwikkeling van hun kinderen. Heel graag willen zij nu ook leren lezen en schrijven en de vraag was of wij als stichting hen hierbij wilde helpen.  Wat een geweldige ontwikkeling! Natuurlijk wilde wij hen helpen met het vervullen van deze wens!

Om de jaarlijkse kosten hiervoor te kunnen dekken kwamen zij met het idee om op het terrein van de school een kleine kippenfarm te realiseren. Deze is inmiddels gerealiseerd. Een mooie binnenruimte van 5x6 meter en een buiten verblijf voor 200 kippen.  De schoolconciërge en de schoolleiding hebben hiervoor de nodige training gevolgd en voldoende kennis opgedaan om hier een succes van te maken. Zowel de kippen als de eieren zouden worden verkocht en met de opbrengst zouden de benodigde schoolmaterialen worden gekocht en deels de salarissen van de leraren worden betaald.

Vreselijke Incident

Helaas is er in mei 2016 een dodelijk virus uitgebroken waarbij binnen één week alle kippen waren geïnfecteerd en omdat hun toestand zo ernstig was, is, in overleg met de veterinaire afdeling van de overheid, besloten om alle kippen te ruimen. Een hele trieste periode voor alle studenten. Zij voelden het verdriet van dit vreselijke incident en mede daarom is besloten niet verder te gaan met dit "kippenfarm".

Dan maar van de nood een deugd maken: het gebouw is inmiddels hergebruikt en omgebouwd tot een ruim en luchtig klaslokaal.

Leuk en goed Initiatief!

Omdat de hoofdmeester Muhammed Conteh de kinderen, die van onze school naar de lagere school gaan, bleef volgen kwam hij tot de trieste constatering dat de ontwikkeling van deze kinderen er niet op vooruit maar juist op achteruit ging. Daarom is hij in 2015 op eigen initiatief gestart met de 1e klas van de primary school. In september 2015 is daar de 2e klas aan toegevoegd en het logische gevolg is dat er de komende jaren telkens een klas bij komt. Leuk en goed initiatief natuurlijk, echter de consequentie is wel dat de school in 2017 uit zijn voegen is gegroeid en dat er lokalen bijgebouwd moesten worden. Dankzij de diverse Amsterdam Dakar teams zijn inmiddels de benodigde klaslokalen gebouwd en in 2018 in gebruik genomen.

Alle sponsors en vrijwilligers, namens de kinderen, de bevolking van Yuna en de stichting, hartelijk bedankt voor uw bijdrage !

Omdat de stelling van de stichting is "geen scholing, geen toekomst" bouwt en ondersteunt het meerdere scholen. Wilt u ook doneren voor de verdere ontwikkeling van de scholen!? Elk bedrag hoe klein dan ook is van harte welkom en brengt kinderen, jongeren en volwassenen dichter bij goed onderwijs en een waardig.

Uw bijdrage, hoe klein dan ook , is van harte welkom en komt terecht bij diegene die het zo hard nodig hebben!

Volgende

Girls Can Do Anything