Beleid en Verantwoording

Stichting Hand to Hand heeft een onafhankelijk bestuur en is door de belastingdienst aangemerkt als een ANBI instelling zoals bedoeld in artikel 6.33 wet inkomstenbelasting 2001, waardoor giften onder bepaalde voorwaarden aftrekbaar zijn van de belasting.

Naam: Stichting Hand to Hand
Opgericht: 28 december 2001
KvK: 17.14.13.60
RSIN-nummer: 8105.83.446
Bankrekening: NL49 RABO 0137547307

Contact gegevens

Adres: Broeder Hogardstraat 14, 5427 EJ Boekel
Telefoon: +0031612526543
Email: info@stichtinghandtohand.nl

Missie

Stichting Hand to Hand is op opgericht door Gras en Franka Mes met als doelstelling : het realiseren en in stand houden van diverse projecten ter bevordering van het menselijk welzijn in Gambia, alles in de ruimste zin des woords.

Onze doelstelling

Het realiseren en in stand houden van diverse projecten ter bevordering van het menselijk welzijn in Gambia, West Afrika, alles in de ruimste zin des woords.
Door de Stichting Hand to Hand worden er kleinschalige projecten (voor en door de plaatselijke bevolking) opgestart en gefinancierd. Dit onder andere op het gebied van land- en tuinbouw, veeteelt, toerisme, personenvervoer en handel. Al deze projecten zijn gericht op structurele hulp zodat men binnen een redelijke termijn in eigen levensonderhoud kan voorzien en men enigszins een waardig bestaan kan opbouwen. De stichting ondersteunt tevens het AFPRC General Hospital – Farafenni en zet zich in ter verbetering van de algemene gezondheidszorg in Gambia.
Ongeveer 65% van de bevolking is analfabeet en heeft in het verleden nooit een kans gehad om naar school te gaan. Omdat de stelling van stichting Hand to Hand “geen scholing, geen werk, geen toekomst “ ondersteunt de stichting ook scholen voor kinderen, jongeren en volwassenen.

Bestuurssamenstelling

Voorzitter: Gras Mes
Penningmeester: Franka Mes-Salfischberger
Secretaris: Roulerend tussen bestuurdleden
Bestuurslid: Dennis Overbeek
Bestuurslid: Albert Verheul
Bestuurslid: Rob de Winter
Beloningsbeleid voor het bestuur:

DE BELEIDSUITGANGSPUNTEN VAN DE ORGANISATIE

De stichting dient een onafhankelijk bestuur te hebben en zal minimaal uit vijf personen bestaan. Ter controle bezoekt het bestuur (of diens afgevaardigden) regelmatig ( minimaal 2 keer per jaar) de projecten in The Gambia. Bestuursleden genieten geen beloning voor hun werkzaamheden, maar hebben eventueel wel recht op vergoeding van de door hen in de uitoefening van hun functie gemaakte kosten. Projecten dienen zoveel mogelijk te zijn gericht op structurele hulp.

ACTUEEL BELEID PROJECTEN

Scholen en vakonderwijs

• Het verbeteren van de kwaliteit van onderwijs

• Kinderen te voorzien van een goede basis voor verdere educatie

• De ouders in de dorpen bewust maken van het belang van onderwijs voor een betere toekomst van hun kinderen

• Jongeren en ouderen stimuleren om te leren lezen en schrijven.

• Vakonderwijs voor jongeren en ouderen.

• De scholen dienen laagdrempelig te zijn. Hiervoor dient het schoolgeld / ouderbijdrage minimaal te zijn zodat vooral kinderen uit de arme gezinnen naar school kunnen.

Individuele hulp

• Betaling schoolgeld voor veelbelovende studenten welke zonder hulp niet in de gelegenheid zijn om hun studie af te maken

• Noodhulp, zoals het verstrekken van rijst, kleding en medicijnen.

• Ondersteunen gehandicapten

• Ondersteunen van jonge ondernemers.

Kleinschalige projecten

• Deze projecten dienen te zijn gericht op structurele hulp zodat men binnen een redelijke termijn ( drie jaar) in eigen levensonderhoud kan voorzien en men een waardig bestaan kan opbouwen

• Dienen voor en door de plaatselijke bevolking te zijn geïnitieerd en te worden gerealiseerd.

Gezondheidszorg

• Het ondersteunen van de gezondheidszorg in The Gambia door o.a
    Het inzamelen van ziekenhuisapparatuur, overige hulpmiddelen en medicijnen

• Zorg dragen voor het vervoer naar The Gambia

• Ondersteunen van voorlichtingsprogramma’s in dorpen en scholen m.b.t. de gezondheidszorg in zijn algemeen.

• Ondersteuning onderzoeksteam van het Eye-care programma, bloedonderzoek en bloedtransfusiedienst in dorpen en scholen.

Afgelopen jaar hebben er weer vele ontwikkelingen plaatsgevonden, waarvan een overzicht onder projecten. Uiteraard hebben wij dit alleen kunnen verwezenlijken door de bijdrage, ondersteuning en inzet van onze sponsors, donateurs, vrijwilligers en de inzet van de plaatselijke bevolking en het bestuur.

WERKZAAMHEDEN

• Het beheer van gelden en het bepalen van de besteding van gelden

• Het bepalen en vaststellen van het beleid en evt. reglementen.

• Het aanstellen / benoemen van bestuur

• Het wijzigingen van de statuten

• Het onderhouden van contacten.

• Het onderhouden van contacten met Gambiaanse autoriteiten

• Het informeren van donateurs en andere belanghebbende.

• Het doen van administratie en het opmaken van de jaarrekening en het jaarverslag

• Het inzamelen en vervoeren van hulpgoederen.

• Het presenteren van de stichting en geïnteresseerden informeren over de stichting.

• Het initiëren en bewerkstellen van uitwisselingsprogramma’s

• Alle overige voorkomende werkzaamheden

WERVING VAN FONDSEN EN GELDEN

• Dmv lezingen en voorlichtingsbijeenkomsten voor scholen en groepe

• Organiseren van kleinschalige festiviteiten en evenementen

• Deelname Amsterdam-Dakar projecten

• Presentaties voor Amsterdam-Dakar deelnemers

• Deelname evenementen

• Aanvraag subsidies wilde ganzen/ NCDO ed.

• Werven donateurs.

• Rondleiding donateurs en geïnteresseerde naar de projecten in Gambia.

• Eigen Website

• Website alle goede doelen/ geef gratis etc.

• Overige

BEHEER EN BESTEDING VAN FONDSEN EN GELDEN

Bestuursleden genieten geen beloning voor hun werkzaamheden, maar hebben eventueel wel recht op vergoeding van de door hen in de uitoefening van hun functie gemaakte kosten. De ontvangen gelden gaan rechtstreeks naar de projecten. Indien mogelijk worden ter plekke de benodigde materialen gekocht en de besteding van het geld verantwoord. Kosten voor de continuïteit van de projecten worden ter plekke door het bestuur beoordeeld en betaald. De ontvangen gelden van donateurs voor een door hen bepaald project worden als zodanig besteed en verantwoord. Het bestuur dient er naar te streven om minimaal 95% van de ontvangen fondsen en gelden besteedbaar te hebben voor zijn doelstellingen, zodat vrijwel alle middelen terechtkomen bij diegene die het zo hard nodig hebben!

Balans EN Staat van Baten en Lasten

Jaarstukken 2022