Avonturiers van de Amsterdam-Dakar Challenge

wo, 12/05/2018 - 16:06 -- Franka Mes

Elk jaar zwaaien de bestuursleden van de stichting hun teams enthousiast uit bij de start van de tocht. in 2019 ging oprichter en bestuurslid van de stichting Franka Mes zelf de uitdaging aan. Samen met Miranda Viguurs uit ’s-Hertogenbosch stapte zij op 2 november in een knaloranje barrel, een Subaru Impreza, om de rit te wagen. Ze begonnen de barreltocht van zo’n 7000 kilometer .

Een trip van Amsterdam, via Marokko, Sahara , Mauritanië, Senegal naar Gambia. De eerste 2.664 km naar het zuidelijkste puntje van Spanje was een ‘easy-ride’. Vanaf Marokko werd het spannender en was het een echte beproeving voor de auto’s en de teams. Via Mauritanië, bereikten zij uiteindelijk  Dakar, Senegal. De uiteindelijke finish was Banjul, de hoofdstad van Gambia, waar hun barrel onder de hamer ging voor het goede doel, de Hand to Hand Kairaba school en vakonderwijs voor meisjes zonder hun hulp hun opleiding niet kunnen afmaken.

Het is een geweldig mooi avontuur en een echte aanrader! Laat je meiden- of jongensdroom uitkomen en ga deze uitdaging aan en kies stichting Hand to Hand als jouw goede doel waarvoor je gaat rijden. Deze reis is echt een cadeau aan jezelf en je ondersteunt er tevens onze projecten in Gambia mee!. Ben je zelf enthousiast geworden om mee te doen? Neem ook dan contact op met Franka Mes  0612526543 of via info@stichtinghandtohand.nl.... niet twijfelen gewoon doen!

Barrels & Bazen

Twee keer per jaar wordt de Amsterdam Dakar Challenge gereden. Voor onze stichting beginnen veelal meerdere teams aan dit grote avontuur. Elk team bestaat dan uit twee of meerdere Hand to Hand helden die met beperkte middelen een woestijnwaardig voertuig aan de start weten te krijgen.De Belgische grens vormt vanaf het startpunt in Amsterdam nog weinig obstakels. De sfeer en spirit is dan buitengewoon goed te noemen bij het deelnemend publiek. Een rit van 7.000 kilometer. De rit door Europa met verharde wegen en goed geoutilleerde benzine stations, is natuurlijk een bescheiden warmlopertje voor de echte ontberingen in Marokko, Mauretanie, de Sahara en Senegal. Via Dakar door naar de goede doelen van onze stichting in The Gambia. Maar zullen gebrekkige voertuigen en goede vriendschappen overeind blijven en zullen ze de eindstreep halen?

Wil jij ook een keer deze uitdaging aan? Neem contact met ons op en wij helpen je verder, niet twijfelen, gewoon doen!

Donaties goed besteed

De deelname aan de Rally heeft voor Hand to Hand al voor vele euro’s aan donaties gezorgd. Deze donaties zijn direct ten goede gekomen aan de volgende projecten:

• Vakonderwijs voor meisjes die zonder hulp hun opleiding niet kunnen afmaken.
  • Hand to Hand Kairaba school voor kinderen tussen 3 en 12 jaar in Yuna
  • Vrouwenproject  in Farafenni
  • Skill& Trainingscenter “The Young Ones”
      Afdeling: Houtbewerking
      Afdeling: Land en Tuinbouw
      Afdeling: Kleermakerij / naaiatelier
  • Ziekenhuis in Farafenni
  • Nursery school in Kanuma​
  • Kanuma Cultural & Art Centre.

U kunt de ADteams en onze stichting nog steeds een zetje in de rug geven. Alle donaties inclusief de opbrengst van de deelnemende voertuigen zullen ten goede komen aan onze projecten in Gambia.

Hartelijke Dank

Hartelijke dank aan alle teams die in het verleden, heden en in de toekomst op deze manier bijdragen aan de ontwikkelingsprojecten van Stichting Hand to Hand. Zij die dit jaar de reis gaan maken.... een goede reis met heel veel avontuur! Laat weten wanneer jullie in Gambia arriveren, dan proberen wij ook Gambia te zijn om jullie daar te verwelkomen. Graag laten wij jullie dan diverse projecten van de Stichting zien en wat van het echte leven in Gambia ervaren. Mochten wij zelf niet aanwezig kunnen zijn dan zorgen wij ervoor dat een vertegenwoordiger in Gambia het van ons overneemt.

Een impressie van team gaserop november 2011 https://www.youtube.com/watch?v=cOL4cIjYBig

Wat is de Amsterdam-Dakar Challenge ?

De Amsterdam-Dakar Challenge is een rally die start in Amsterdam en eindigt in Banjul, met een tussenstop in Dakar. De eerste editie van de jaarlijkse race werd gehouden in 2004. Zoals de naam doet vermoeden, is Amsterdam-Dakar geïnspireerd door de beroemde, barre woestijntocht Paris-Dakar, maar dan zonder dure auto’s, begeleidende helikopters, of mediacircus. De opzet is simpel: met een oude auto ter waarde van hoogstens € 500 de Sahara doorkruisen om te eindigen in West-Afrika. Daar aangekomen worden de auto’s geveild en schenken de deelnemers de opbrengst van hun “barrel” aan een lokaal goed doel. De rally is geen wedstrijd en zodoende is er ook geen einduitslag. De enige prijs die een team kan winnen, is een zo hoog mogelijk bedrag voor het goede doel. Het idee is overgewaaid vanuit Engeland, waar de Plymouth–Dakar rally voor het eerst in 2003 verreden werd. Arthur Verheijen was na deze race zo enthousiast dat hij het fenomeen in Nederland lanceerde: de Amsterdam-Dakar rally was geboren. Bij de Amsterdam-Dakar Challenge wordt een hoge mate van zelfredzaamheid van de deelnemers verwacht. De organisatie regelt allerlei dingen voor de rallyrijders, zoals een ontmoetingsdag 'Barreldag', kortingen op visakosten en kleding, maar het uitgangspunt is dat elke deelnemer verantwoordelijk is voor het eigen welzijn. Er is geen bezemwagen en de totale afstand is ongeveer 7000 km De deelnemers kunnen uit een door de organisatie vastgestelde lijst een goed doel uitkiezen. De route van Amsterdam-Dakar voert door Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Marokko, Mauritanië, Senegal en Gambia. Bekijk ook de officiële website: www.amsterdamdakar.com.  Maar als je deze challenge gaat rijden doe dat dan voor Stichting Hand to Hand, geef dit bij de inschrijving duidelijk aan of stuur ons een bericht dat je voor ons rijdt,  Wij zorgen ervoor dan voor dat de opbrengst van de auto en evt. andere donaties voor 100% wordt besteed aan het project waar jij voor rijdt.

Door Franka Mes op

De Amsterdam Dakar Challenge

Twee keer per jaar wordt de Amsterdam Dakar Challenge gereden. Initiatiefnemer Arthur Verheijen is in 2006 gestart met de eerste Amsterdam Dakar Challenge – een barreltocht van 7.000 kilometer met als einddoel een veiling van de auto’s ten bate van lokale goede doelen waaronder de projecten van Stichting Hand to Hand.

INDICATIE van DE ROUTE ( wijzigen voorbehouden )

6.950 KM RIJDEN  (en waarschijnlijk iets meer als je een afslag mist

De eerste 2.400 km naar het zuidelijkste puntje van Spanje is een “easy-ride”. Met name een test of alles het motorisch blijft doen. In Marokko kun je de extreme route nemen om vrijwillig jezelf te kwellen en om zeker te zandhappen.

Mauritanië is een spannend stuk. Niets voor niets heeft de Paris-Dakar organisatie dit event verplaatst naar Zuid-Amerika in verband met de onrustige situatie die daar heerst. Daarom zullen we in een konvooi met militaire bescherming door dit gebied heen rijden. Niets aan het handje dus.

Het laatste stuk van de Challenge door Senegal en met name het strand van Dakar heeft iets magisch hebben om overheen te “scheuren” a lá Paris-Dakar. Daarna door naar Gambia .....naar de grand final,... een bezoek aan de projecten en de veiling van de auto's. Met de opbrengst van de auto's en eventueel sponsorgeld worden dan de projecten van Stichting Hand to Hand ondersteund. Hand to Hand!

Dus wil jij ook deze uitdaging aangaan neem contact met ons op en wij helpen je verder!

Bij voorbaat heel veel dank aan alle sponsors die hen ondersteunen om deze extreme uitdaging voor onze projecten te volbrengen.